07 April 2020

VIRUS CORONA (COVID-19) YANG SANGAT MERBAHAYA

Melalui data yang dilaporkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan internet, wabak baru dari virus corona atau covid-19 telah memberi kesan yang menakutkan kepada masyarakat dunia secara keseluruhan. Umumnya kesan ini memberi impak yang besar kepada kesihatan awam dan ekonomi negara. Kes pertama pesakit covid-19 telah didaftarkan pada 20 Januari di Wuhan China, dan telah berevolusi dengan pantas ke seluruh dunia sehingga hari ini walau pun negara China telah dikatakan pulih dari wabak ini. Akibat penyebarannya yang sangat pantas, maka pihak kerajaan telah mengambil langkah mengawal pergerakan orang ramai bagi memutuskan rangkaian penyebaran virus ini yang sehingga kini tiada vaksin yang khusus untuknya.

Kes awal jangkitan covid-19 telah berlaku di China, iaitu di daerah Hubei, Beijing dan Shanghai. Selepas itu diikuti negara seperti Jepun, Korea, negara dari wilayah pasifik barat, dan asia tenggara seperti Malaysia dan Thailand. Sehingga kini, sebanyak 183 negara telah dijangkiti virus ini termasuklah negara Itali, Sepanyol dan Amerika Syarikat yang mempunyai kadar jangkitan dan kematian yang sangat tinggi walau pun pada peringkat awalnya negara-negara ini tidak menunjukkan bilangan jangkitan yang tinggi.

Jangkitan covid-19 menyebabkan radang paru-paru yang serius dan boleh menyebabkan kematian kepada orang yang dijangkiti, dan peningkatan penyebaran virus ini sangat cepat ke seluruh dunia. Penyakit covid-19 disebabkan oleh sejenis virus corona yang memerlukan tempoh inkubasi dari 9 hingga 14 hari sebelum ia menyebabkan radang paru-paru, dan menjadikan 40% hingga 50% sebab kematian sekiranya pesakit mempunyai masalah lain yang berlebihan (kesusahan bernafas, kadar pernafasan lebih daripada 30 bpm, hipoksemia, sinar-X dada dengan infiltrat berbilang atau penyusupan pulmonari berkembang lebih daripada 50% dalam tempoh 24-48 jam).

Corona Virus (Covid-19)

Jika keadaan pesakit menjadi kritikal dengan kegagalan pernafasan, kejutan septik, dan kegagalan organ lain, maka mereka ini perlu dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan keperluan peralatan penjagaan hospital yang mencukupi. Namun hal ini mungkin menjadi sukar kepada pihak hospital jika peningkatan pesakit yang mendadak.

Peratus kematian pesakit covid-19 dikira berdasarkan jumlah yang dijangkiti di kawasan yang sama dan ditetapkan oleh peratusannya mengikut jumlah yang terkesan dengan jangkitannya. Trend penyebaran dikaitkan dengan purata penyelesaian jangkitan dan trend peningkatan penyesuaian dengan ujian baru terhadap pesakit. Bukti penurunan jumlah penyakit covid-19 dilihat dengan pengurangan jumlah orang yang diuji yang berkemungkinan dijangkiti. Hakikatnya, covid-19 ini tidak mempunyai sejarah jangkitan ke atas manusia yang boleh dipadankan bagi meramalkan sebarang kemungkinan yang boleh berlaku pada masa hadapan.

Kebarangkalian kematian akibat covid-19 dianggap sebagai peratusan jumlah untuk mengenal pasti trend kematian baru yang jelas kelihatan meningkat seiring dengan peningkatan jangkitan dengan kes-kes harian yang baru ditemui.

Statistik Covid-19 6 April 2020 (Isnin)
Merujuk statistik harian covid-19 yang disediakan oleh Johns Hopkins University and Medicine, sehingga hari ini 6 April 2020 (Isnin), sebanyak 1,346,299 kes di seluruh dunia. Amerika Syarikat telah mendahului negara lain dengan 367,507 kes dengan kadar kematian 10,908 kes dan kadar kesembuhan 19,598 kes. Negara lain yang mempunyai kes yang tinggi adalah Sepanyol dengan 136,675 kes dengan kematian 13,341 kes dan kesembuhan 40,437 kes, dan Itali 132,547 kes dengan kematian 16,523 dan kesembuhan 22,837. Negara China yang bermulanya wabak pandemik ini mempunyai 82,665 dengan kematian 3,335 dan kesembuhan 77,310 kes.


Sehingga kini, Malaysia mempunyai 3,793 kes dengan kematian 62 kes dan kesembuhan 1,241 kes. Terdapat 102 kes di ICU dan 54 kes daripadanya memerlukan bantuan alat pernafasan. Terdapat 8,109 kes masih menunggu keputusan samada disahkan positif atau sebaliknya. Sehingga kini seramai 43,664 telah disahkan negatif. Kadar taburan kes menunjukkan negeri Selangor mendahuli negeri yang lain sebanyak 943 kes, Kuala Lumpur 622 kes, Johor 438 kes, Serawak 261 kes, Sabah 238 kes, Negeri Sembilan 231 kes, Perak 213 kes, Pahang 158, Kelantan 141 kes, Pulau Pinang 101 kes, Melaka 89 kes, Terengganu 84 Kes, Kedah 82 kes, Perlis 13 kes dan Labuan 11 kes. Berdasarkan jumlah penduduk Malaysia seramai 32,720, 946 juta orang, maka rakyat yang dijangkiti covid-19 adalah 0.012 %.


Statistik Covid-19 Ikut Negeri
Kerajaan Malaysia telah mengambil langkah drastik untuk mengawal penularan virus covid-19 ini melalui Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seperti negara lain yang terjangkit, Malaysia telah meningkatkat PKP ke fasa ke-2 mulai 1-14 April 2020, di mana fasa pertama telah dilaksanakan pada 18-31 Mac 2020. Rakyat diminta untuk duduk di rumah (#StayAtHome) dan sentiasa mengamalkan aspek kebersihan dengan kerap mencuci tangan dengan sabun atau sanitizer, menjarakkan diri dengan orang lain (social distancing) dan memakai penutup muka (facemask) ketika berada di luar dan berurusan dengan orang lain. Hal ini diharapkan dapat mengurang atau menghapuskan penularan virus covid-19 dengan lebih luas.

Kerajaan Malaysia juga telah melaksanakan pakej rangsangan ekonomi (economic stimulus package 2020) dengan tujuan untuk meringankan beban rakyat yang terkesan dengan wabak covid-19 ini apabila sebahagian rakyat khususnya golongan B40 juga tidak ketinggalan golongan M40 yang yang hilang pendapatan akibat tidak dapat bekerja atau menjalankan perniagaan. Melalui pakej rangsangan ekonomi ini, kerajaan memberi bantuan kewangan dan pengurangan kos-kos perkhidmatan dan utiliti serta kemudahan pinjaman tanpa faedah kepada rakyat. Bantuan ini diharap dapat membantu meringankan beban rakyat sepanjang PKP diadakan yang berkemungkinan besar akan dilanjutkan kepada suatu tempoh yang lama.

Hanya kepada Allah SWT kita berserah dan berdoa semoga wabak covid-19 ini diangkat oleh Allah SWT dengan segera, serta menjadikan kita hamba Allah yang bertaqwa dan beramal soleh. Orang yang beriman dan beramal soleh sentiasa mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku dan seterusnya melakukan amal soleh serta bersyukur dengan apa yang telah Allah SWT berikan kepada kita. Marilah bersama kita berdoa:


Aamiin Yarabbal Alamin.

ahlulwulus@2020

No comments: