25 August 2016

POKEMON GO - ANTARA FANTASI DAN REALITI

Pokémon GO adalah sebuah permainan mudah alih percuma berdasarkan lokasi realiti yang dikembangkan oleh syarikat Niantic dan diterbitkan oleh The Pokémon Company sebagai sebahagian dari francais Pokémon. Ia telah dikeluarkan pada bulan Julai 2016 bagi peranti iOS dan Android. Permainan ini menjadi fenomena kerana pemain boleh menangkap, bertempur, dan melatih makhluk maya dipanggil Pokémon, yang seolah-olah muncul di alam dunia sebenar. Permainan ini menggunakan teknologi Global Positioning System (GPS) dan kamera peranti yang serasi. Ia adalah percuma untuk bermain, walaubagaimanapun ia juga membuat penjualan dan pembelian dalam aplikasi bagi barangan permainan tambahan yang diperlukan. Pokémon Go Plus dijangka akan memberi pilihan kepada pemain untuk menggunakan Bluetooth untuk keluaran akan datang.

Logo Pokemon Go (Sumber: The Pokemon Company
Perjalanan antara dunia sebenar dan dunia maya Pokémon dengan Pokémon GO untuk peranti iPhone dan Android. Dengan Pokémon GO, anda akan menemui Pokémon dalam seluruh dunia anda baru sendiri! Pokémon GO dibina di atas Platform Permainan Real World Niantic dan akan menggunakan lokasi sebenar untuk menggalakkan peserta untuk mencari jauh dan luas dalam dunia sebenar untuk mencari Pokémon. Pokémon GO membolehkan anda untuk mencari dan menangkap lebih daripada seratus spesies Pokémon seperti yang anda meneroka persekitaran anda. Pokémon permainan video siri telah menggunakan lokasi dunia sebenar seperti Hokkaido dan Kanto di Jepun, New York, dan Paris sebagai inspirasi untuk tetapan fantasi di mana permainan yang berlaku. Dalam Pokémon GO, dunia sebenar akan menjadi tetapan (Sumber: The Pokémon Company).

Pemain perlu melangkah keluar untuk mencari dan menangkap Pokémon liar. Menjelajah bandar-bandar di sekitar tempat tinggal anda dan juga di seluruh dunia untuk menangkap seberapa banyak Pokémon yang boleh. Semasa anda bergerak, telefon pintar anda akan bergetar untuk membiarkan anda tahu tentang kehadiran Pokémon berdekatan dengan anda. Sebaik sahaja anda telah mengenalpasti Pokémon, lalu anda segera menyentuh skrin telefon pintar anda dan membuang bola Poké untuk menangkapnya. Namun anda perlu berhati-hati apabila cuba untuk menangkap, kerana ia mungkin lari. Anda juga boleh mencari PokéStops yang terletak di tempat-tempat menarik, seperti tempat seni awam, penanda sejarah dan monumen, di mana anda boleh mengumpul lebih banyak Poké bola dan lain-lain.

Apabila anda mula bermain Pokémon GO, anda akan dapat menyesuaikan rupa anda sebagai Trainer, memilih pakaian dan aksesori untuk memiliki rupa yang hebat dan menarik. Watak Trainer ini akan disesuaikan apabila anda bergerak pada peta, dan juga pada halaman profil anda. Tambahan pula, pemain lain akan melihat watak anda apabila mereka melawat Gim yang anda kawal. Apabila anda mendapat peringkat sebagai Trainer, dan pada tahap yang lebih tinggi anda akan dapat untuk menangkap Pokémon yang lebih kuat untuk melengkapkan Pokédex anda. Anda juga akan mempunyai akses kepada barangan yang lebih kuat, seperti Great Balls, untuk memberikan pukulan yang lebih baik menangkap Pokémon.

Terdapat cara-cara lain untuk menambah Pokémon untuk Pokédex anda. Jika anda menangkap spesies Pokémon yang sama dalam masa yang cukup, anda akan mendapat peluang untuk mengembangkan salah seekor daripada mereka. Dan seperti yang anda terokai, anda mungkin akan dapat Pokémon Telur di PokéStops yang akan menetas selepas anda berjalan pada jarak tertentu. Apabila mereka menetas, anda mungkin mendapati Pokémon yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Sesetengah Pokémon liar hanya akan muncul di tempat-tempat tertentu berhampiran tempat tinggal anda atau di seluruh dunia. Sebagai contoh, sesetengah Pokémon jenis air hanya boleh muncul berhampiran tasik dan lautan. Begitu jika Pokémon yang berada di hutan akan sentiasa berada berhampiran hutan. Jika anda berada jauh dari rumah, pastikan untuk sentiasa berwaspada terhadap Pokémon yang tidak biasa anda hadapi. Jika terdapat sejumlah besar Poliwag di kawasan anda, tetapi tiada Poliwhirl berdekatan, maka menangkap banyak Poliwag dan akhirnya mendapat keupayaan untuk berkembang ke dalam Poliwhirl.

Pada masa tertentu dalam permainan, anda akan diminta untuk menyertai salah satu daripada tiga pasukan. Sebaik sahaja anda menyertai pasukan tersebut, anda akan mendapat keupayaan untuk menetapkan Pokémon yang telah ditangkap untuk membuka lokasi Gim atau Gim di mana ahli pasukan berkumpul.

Permainan ini dengan cepat menjadi salah satu yang paling digunakan aplikasi peranti pintar selepas melancarkan, mengatasi rekod terdahulu yang dipegang oleh Candy Crush Saga di Amerika Syarikat, dan merupakan dorongan kepada peningkatan kepada nilai saham Nintendo, yang memiliki sebahagian daripada The Pokémon Company. Ia dipuji oleh beberapa profesional perubatan untuk berpotensi meningkatkan kesihatan mental dan fizikal pemain, namun telah menarik beberapa kontroversi kerana laporan menyebabkan kemalangan dan menyebabkan gangguan awam di beberapa lokasi di seluruh dunia. Di Malaysia sendiri, pihak agama yang berwajib seperti Jabatan Agama Negeri Perak dan Kedah telahpun mengharamkan permainan ini atas kemaslahatan umum. Tidak kurang juga reaksi daripada beberapa Institusi awam turut melarang kakitangan mereka bermain dengan Pokemon Go pada waktu bekerja.

Kesimpulannya, teknologi realiti maya, GPS dan mobile telah memungkinkan aplikasi ini tersedia untuk dimainkan. Dari sudut ilmu pengetahuan, teknologi ini adalah baik untuk mengadapatasi aplikasi sebenar dalam suasana maya yang boleh digunakan dalam suasana yang sangat fleksible. Sudah tentu banyak aplikasi lain yang lebih memberi manfaat kepada manusia sejagat boleh dibangunkan menerusi teknologi ini. Umpamanya aplikasi untuk melaksanakan Haji/Umrah di Tanah Suci Mekah yang melibatkan pergerakan dan lokasi tertentu dalam melengkapkan ibadat. Mungkin teknologi ini dapat membantu jemaah melaksanakan ibadah dengan lebih sempurna. Para saintis ICT perlu mengambil manafaat dari teknologi ini demi kesejahteraan ummah.

ahlulwulus@2016

No comments: